Tükendi
Gelince Haber VerTarihin derinliklerinden gelen Türk müzik kültürü ve onun temeli olarak niteleyebileceğimiz Türk halk müziği, yüzyıllar boyu hafızaya dayalı sözlü bir kültür olarak günümüze gelebilmiş zengin bir hazinedir. Ne var ki eski dönemlerde ses kayıt araçlarının bulunmayışı, notanın yeterince kullanılmayışı ve ezgilerin ancak hafızaya yoluyla kulaktan kulağa aktarılması sebebiyle bu kadim kültürün bazı ürünleri büyük oranda yok olmuş, yüzyılları kapsayan birikimin ancak elde kalan belli bir kısmından yararlanılabilmiştir. Bugün büyük çoğunluğu TRT kurumunun arşivinde bulunan halk ezgilerinin yaklaşık son 100 yıllık bir süreçte derlendiği göz önünde tutulduğunda kaybın ne kadar büyük olduğu daha iyi anlaşılacaktır. Bu durum nota okuma-yazmanın önemini de açıkça ortaya koymaktadır.
Kitapta Türk müziği ses sistemine uygun bir nota yazım biçimi esas alınmış olup ezgi örneklerinin tamamı Türk halk müziği repertuvarından seçilmiştir. Hazırlık aşamasında başta TRT Türk Halk Müziği Repertuvarı olmak üzere elde edilen çok sayıda halk ezgisi; ses sahası, makam, tartım, ölçü vb. özellikler açısından tek tek incelenerek kolaydan zora, basitten karmaşığa doğru bilimsel/sanatsal/eğitsel bir anlayışla ve teorik konularla ilişkilendirilerek sıralanmıştır. Başlangıç düzeyindeki solfejler, öğrenmede kolaylık sağlamak amacıyla ezgilerin sadeleştirilmesi suretiyle kitabın yazarları tarafından düzenlenmiş, devamında ise kaynağından alındığı biçimiyle verilmiştir. Türk Halk Müziği Solfej-I ‘de çalışmalar tamamen makam kökleri üzerinde sürdürülmüştür. Bu bağlamda, Türk halk müziğinde örnekleri çokça bulunan uşşak, hüseyni, hicaz, rast ve çargâh makam köklerindeki solfejlere yer verilmiştir. Metrik açıdan da öncelikle 2 zamanlı ölçüler ve birleşimleriyle temel makam köklerindeki solfejler yer almış, daha sonra 3 zamanlı ve onun birleşimleri ile 5, 7, 8, 9 ve 10 zamanlı aksak ölçülerdeki solfej örneklerine ağırlık verilmiştir.