Melisa Kesmez (Eylül 1980, İstanbul), "Nohut Oda" kitabıyla 2019 yılında 65. Sait Faik Hikâye Armağanı'nı kazanan; çeşitli gazete ve dergilerde kültür-sanat yazıları ve söyleşiler kaleme alan; tiyatro sanatına çevirmen ve dramaturg olarak dâhil olan 21. yüzyıl Türk öykü yazarı, yazar, dramaturg ve çevirmendir. Melisa Kesmez'in yaşam özeti incelendiğinde çok yönlü bir sanatçı olduğu görülür. Biyografi detaylarında, Mimar Sinan Üniversitesi'ndeki yılları, Londra’da aldığı yaratıcı yazarlık, gazetecilik ve fotoğrafçılık eğitimleri dikkat çeker. Günümüzde yayımlanmış kitaplarından dördü yetişkinler biri de çocuklar içindir. Kesmez'in çevirdiği kitapların sayısı ise şimdiden 4'ü geçmiştir.
Melisa Kesmez'in Eserleri Nelerdir?
Melisa Kesmez’in kaleme aldığı 5 eser aşağıda listelenmiştir:
- Atları Bağlayın Geceyi Burada Geçireceğiz: 2013 yılında yayımlanan eser, derin yaşanmışlıklardan kareler sunan 24 kısa öyküden oluşmaktadır.
- Bazen Bahar: 2015 yılında yayımlanan kitapta 10 adet kısa öykü bulunmaktadır. Bu öyküler iz bırakan yaraların, yeni başlangıçların öyküsüdür.
- Nohut Oda: İlk baskısı 2018 yılında yapılan eser, “ayrılık” temalı 5 öyküden oluşmaktadır. Melisa Kesmez’in en bilinen eserlerindendir.
- Anneanne Gezegeni: 2019 yılında yayımlanan eser, bir çocuk kitabıdır fakat yediden yetmişe geniş bir okur kitlesine sahiptir. Kitabı Elif Deneç resimlemiştir.
- Küçük Yuvarlak Taşlar: 2022 yılında ilk baskısı yayımlanan 84 sayfalık eser, birbirine bağlı 3 kısa öyküden oluşmaktadır. Yazar, kendine özgü diliyle insan ilişkilerini titizlikle işlemiştir.
Melisa Kesmez'in İlk Eseri Nedir?
Melisa Kesmez’in ilk eseri, 2014 yılında Sel Yayıncılık tarafından yayımlanan “Atları Bağlayın Geceyi Burada Geçireceğiz” isimli kitaptır. Yazarın akıcı, zengin anlatımının yer aldığı eserde 24 kısa öykü bulunmaktadır. Öykülerin her birinde farklı bir hayatı kendi penceresinden kısa, öz ve yalın cümlelerle kaleme almıştır. İnsanların gündelik yaşam içinde başından geçen olayların, geride bıraktığı izleri anlatan Melisa Kesmez, bu ilk kitabında şehir yaşantısının karmaşıklığından yorgun düşmüş, yıpranmış ve durup nefes almayı isteyen karakterlerin başından geçen olayları anlatmıştır. Yazar, malzemesini aile yaşantısında, çocuk saflığında ve iyiliğinde bulan öykülerde, ebeveyn ve akrabalık ilişkilerini de işlemiş, bu ilişkilerin sokağa ve şehir yaşamına yansımalarını da ele almıştır. Kesmez, eserinde modern hayatın gündelik sıkıntılarından kaçış ile ilgili akılları kurcalayan birçok soruyu da okurlarına tekrar hatırlatmaktadır. Kesmez’in naif ve sakin bir dille, fazla süse ihtiyaç duymadan anlattığı öykülerinde karakterler kendi açmazlarından kurtulurken içlerinden geçeni net şekilde dile getirmektedir.
Kitabın ilk öyküsü “Balık Kraker” sekiz yaşındaki bir çocuğun gözlerinden ebeveynlerinin ilişkisini konu eder. Yazar, bu öyküsünde 1980 - 90’lı yılların sokak jargonunu kullanarak bir dönem atmosferi yaşatmıştır. Kitabında çoğunlukla kadın karakterlere yer veren kadın olmanın sıkıntıları ve dayanışmayı kaleme alan Melisa Kesmez, cinsiyetçi bakışa yer vermeden duygusallık dengesini ayarlamıştır. Eserde yer alan “Arif” isimli öykü, yaşlı bir kadına rastlayan genç anlatıcının, kadını evine kadar takip etmesi ve onun dünyasını keşfe çıkmasını anlatır. Öyküde eski eşyalar, sararmış fotoğraflar ve anılarla dolu bir atmosfer bulunmaktadır. Eserdeki öykülerin her birinde farklı bir konu ele alınmıştır. Bu konu çeşitliliği yazarın, farklı dünyalar oluşturabilecek kadar güçlü bir gözlemci olduğunu göstermektedir.
Melisa Kesmez'in Kaç Tane Eseri Vardır?
Melisa Kesmez’in biri çocuklar için yazılmış olan toplam 5 öykü kitabı, 10’dan fazla tiyatro çevirisi ve 4’ten fazla kitap çevirisi bulunmaktadır. Yazar, eser üretmeye ve çeviri yapmaya devam etmektedir.
Melisa Kesmez'in Öyküleri Nelerdir?
Melisa Kesmez’in kaleme aldığı 5 öykü kitabı aşağıda listelenmiştir:
- Atları Bağlayın Geceyi Burada Geçireceğiz (2013): İlk yayımlandığında Sel Yayıncılık’tan çıkan eser, günümüzde İletişim Yayınevi tarafından yayımlanmaktadır. 24 kısa öyküden oluşan kitapta aile, yalnızlık, ilişkiler gibi hayatın içinden konular akıcı bir dil, samimi bir anlatımla ele alınmıştır.
- Bazen Bahar (2015): Kesmez’in ikinci kitabında, 10 adet öykü bulunmaktadır. Yazarın öykü yazma yeteneğini geliştirdiğini gözler önüne seren bir eserdir. Kitap, hayatın içine sıkışıp kalmış ve hikâyelerinde ana karakter değil yan rollerde bulunabilen insanların iz düşümleri ile süslenirken, derin detaylarda farklılaşan kadın kimliği ile ilgili ipuçları da vermektedir.
- Nohut Oda (2018): Kitapta, insanın sonu gelmez yuva arayışına güzelleme yapan 5 öykü bulunmaktadır. Öyküler, tematik olarak birbiriyle ilişkili olmakla birlikte anlatıcıların kişilikleri açısından farklılıklar göstermektedir. Kitabın bütününde ortak bir “köksüzlük” duygusu yer alır. Karakterler bu duygu üzerinden kurgulanmıştır. Yazar öykülerinde mekân üzerinden öznel bir kurgu sürecine girmiş, betimlemelerle anlatıcının bilinç ve bilinçaltını resmetmiştir. Kesmez’in “Nohut Oda” isimli eserindeki tüm öykülerde temel gerilim gözde beliren mekânlardan ve buralardan yola çıkan psikolojik yolculuklardan ortaya çıkmaktadır. Bu psikolojik anılarda ise anılar ve hayaller içindeki parçalanmışlık ve bütünleşme arzusu kol koladır. Kesmez bu eseriyle 65. Sait Faik Öykü Ödülünü kazanmıştır.
- Anneanne Gezegeni (2019):Nesin Yayınevi ’nden yayımlanan 54 sayfalık eser, hikâyenin ana karakteri Kuzgun’un, anneannesiyle geçirdiği yaz tatilinde yaşadıklarını anlatmaktadır. Anneanne evinin büyülü bir yer olduğuna dair güzellemelerin yer aldığı eser, 7 yaşından 70 yaşına dek herkese hitap eden üslubuyla dikkat çeker. İllüstrasyonlarını Elif Deneç’in yaptığı kitap, Kesmez’in nahif yazı dili ile çocukların hayal dünyasını canlandırır. Eser, keşfetmeyi seven, meraklı ve mutlu bir çocuk olan Kuzgun’un gözünden, onun meraklı keşiflerini ilgiyle takip eden anneannesi ile geçirdiği bir yaz tatilini anlatmaktadır.
- Küçük Yuvarlak Taşlar (2022): İletişim Yayınları tarafından yayımlanan 84 sayfalık eser, birbirine bağlı 3 kısa öyküden oluşmaktadır. Öykülerde iç içe geçmiş birbirinden farklı hayatlar ve insan ilişkileri yer almaktadır. Yazar, eserinde geride kalan aşkları, terk edilmekten kaynaklı mutsuzlukları, yalnızlıktan doğan çaresizlikleri ve bu duygu durumlarının sonucunda tekrar ayağa kalkışları, çocukluktan gelen hislerle ve yüzleşmelerle işlemiştir. Melisa Kesmez, incelikli anlatımıyla insan ilişkilerini titizlikle işleyerek kitabın ana temasını ustalıkla ortaya koymuştur.
Melisa Kesmez'in Oyun Çevirileri Nelerdir?
Melisa Kesmez’in oyun çevirileri şöyledir:
- Bana Kimse Ne Olduğunu Anlatmadı (2024): Nick Hornby tarafından kaleme alınan 65 dakikalık sahne performansında, 44 yaşında, evli ve çocuklu Dave’in gazete ilanından bulduğu “bodyguard”lık işini yaparken yaşadığı kişisel çözümlemeler yer alır.
- Bu Taraftan Daha Güzelim (2023): Carly Wijs’in yazdığı oyun, ilkokul öğrencilerinin savaşa ve ayrıştırıcı politikalara safça yaklaşımlarının yer aldığı, mizah detaylar barındıran çarpıcıbir hikâyedir.
- Yalnızlıkla Nasıl Savaşılır (2019): Neil LaBute tarafından kaleme alınmış olan 75 dakikalık tek perde tiyatro eseri, insanların hayatlarının en kritik dönemlerinde çevresi ve iç dünyalarıyla yaşadıkları mücadeleyi konu almaktadır.
- Bırak İçeri Gireyim (2019): John Ajvide Lindqvist tarafından kaleme alınan 90 dakikalık tek perde eser, iki çocuğun ilk aşk hikâyesini anlatmaktadır. Zorbalıkla baş etmeye çalışan Oscar ile gizemli, sonsuz bir yaşamın içine hapsolmuş Elias’ın banliyö mahallesinde peş peşe yaşanan çocuk cinayetleri ile iç içe geçen hikâyelerinde dehşet verici ve dokunaklı sahneler bulunmaktadır.
- Iphigenia (2018): Gary Owen tarafından kaleme alınmış eser, yalnız ve işsiz bir kadının bir gecede değişen hayatı ve bakış açısını anlatmaktadır.
- İnsan Kulağı (2018): Alexandra Wood tarafından yazılan 60 dakikalık tiyatro eseri, sıradan bir ailenin zaman içinde savruluşlarını anlatmaktadır.
- Limon Limon Limon Limon Limon (2017): Sam Steiner tarafından kaleme alınan 50 dakikalık trajedi ve dram, avukat bir kadın ve müzisyen bir erkekten oluşan çiftin hikâyelerini sahneye taşımaktadır.
- İyi Şeyler Olacak Diye Düşün (2016): Melisa Kesmez’in hem çevirisini hem de dramaturjisini yaptığı eser, Luke Norris tarafından yazılmıştır. Oyun ergenlik ile erkeklik arasında geçiş yapan bir gencin psikolojik çözümlemesini içermektedir.
- Yeni Öğretmenimiz Bir Canavar (2016): Dennis Kelly tarafından kaleme alınan çocuk ve genç oyunu, bir okula yeni gelen, mor dili ve yeşil pullu derisi olan öğretmenin okula yeni kurallar getirerek yönetimi temelden değiştirmesini konu almaktadır.
- Bunu Ben de Yaparım! (2016): Nick Hornby tarafından yazılan eserin çevirisinin yanı sıra sahne dramaturjisini de Melisa Kesmez yapmıştır. Aynı oyun 2024 yılında “Bana Kimse Ne Olduğunu Anlatmadı” ismiyle tekrar sahnelenmiştir.
- Dövüş Gecesi (2014): Alexander Devriendt tarafından yazılan eser, seyircinin oylarıyla yönlenen bir simülasyondur. İzleyicinin seçimlerini kimi, neye göre gibi nedensellik sorularıyla irdelemekte ve bu sorularla izleyenin azınlık - çoğunluk kavramlarını sorgulamasını amaçlamaktadır.
- Makas Oyunları 2 (2014): Lena Kitsopoulou, Lucy Kirkwood, David Greig tarafından kaleme alınan eser; 2011 yılında Britanya’da başlamış “Theatre Uncut” isimli sahne metni yazım projesinde yer alan, güncel ve politik kısa oyunlardan oluşan bir seçkidir.
- Makas Oyunları 1 (2013): Şişman Adam, Bazı Şeyler Çok Saçma, Pankart ve Hassas isimli dört kısa oyunun yer aldığı sahne gösterisinin yazarları Anders Lutsgarten, Dennis Kelly, Mark Ravenhill ve David Greig.
Melisa Kesmez'in Kitap Çevirileri Nelerdir?
Melisa Kesmez’in kitap çevirilerini şöyle listelemek mümkündür:
- Kadınlar Ormanı : Orijinal ismi “Prayers for Stolen” olan eser Jennifer Clement tarafından yazılmıştır. 2014 Şubat ayında ilk baskısını yapan kitap 2019 yılında Türkiye’de yayımlanmıştır. Eser, uyuşturucu kartelleri ile mücadele eden bir ülkede doğan kız çocuklarının verdiği yaşam savaşını anlatmaktadır.
- Ateşteki Güve: Orijinal adı “The Early Stories of Truman Capote” olan kitap,T ruman Capote ’nin edebiyat dünyasına girdiği ilk yıllarda kaleme aldığı öykülerden oluşmaktadır. İlk yayım yılı 2015 olan kitap, Sel Yayıncılık tarafından 2016 yılında Türk okurlarına kazandırılmıştır.
- Bir Kedi Olsaydım: 2018 yılında ilk baskısını yapan eser, Paloma Sanchez Ibarzabal tarafından kaleme alınmıştır. Orijinal ismi “Si Yo Fuera Un Gato” olan kitap, Türkiye’de Nesin Yayıncılık tarafından yayımlanmıştır. Kitap, çocuklara empati duygusunu aşılarken gerçek dostluğun anlamını öğretmektedir.
- Ejderhanı Nasıl Ateşlersin: Orijinal ismi “Como encender un dragn apagado / How to Re-Light Your Dragon” olan eser Didier Levy tarafından yazılmıştır. 2020 yılında basılan çocuk edebiyatı türündeki kitap, Türkiye’de Nesin Yayınevi tarafından yayımlanmıştır. Eserde, ağzından ateş çıkarmaktan vazgeçmiş bir ejderhayı tekrar ateş çıkarması için ikna etmeye çalışan çocuğun uğraşları, koşulsuz sevginin gerçek sihir olduğu anlatılmaktadır.
- Sert Çocuklar (Onların da Duyguları Var): Orijinal ismi “Tough Guys Have Feelings Too” olan eser,Keith Negley tarafından kaleme alınmıştır. Mayıs 2019 yılında ilk baskısı yapılan eser, Nesin Yayınevi tarafından yayımlanmıştır. Gençlik kitapları arasında yer alan eserde süper kahramanların da duygularının olduğundan yola çıkılarak empati ve kendine değer temaları işlenmektedir.
Melisa Kesmez'in Dramaturjileri Nelerdir?
Dramaturji, oyun yazma ve yönetme bilgisidir. Dramaturg ise tiyatro için oyun seçmek, sahnelenmesine yardım etmek, oyuncu seçmede, malzemelerin hazırlanmasında danışmanlık yapmak gibi görevleri üstlenen kişidir. Melise Kesmez’in dramaturjilerini gerçekleştirdiği tiyatro oyunları şunlardır:
- Red Light Kışı (2019): Adam Rapp tarafından kaleme alınan tiyatro oyunu, yeni insanlarla karşılaşmaların kişilerin üzerinde bıraktıkları etkileri irdelemektedir.
- Aslında Özgürsün (2019): Duygu Asena’nın aynı adlı romanından tiyatroya uyarlanmış oyun, iki kadın karakter, Belgin ve Berna’nın arkadaşlık hikâyesini anlatmaktadır. Melisa Kesmez’in dramaturjisini yaptığı oyun, iki genç arkadaşın farklı mekânlarda üstlendiği sorumluluklarını, hayatlarında var olma mücadelelerini, özgürlük ve kimlik arayışını sahnelemektedir.
- Çirkin (2017): Marius von Mayenburg tarafından yazılan kara komedi, insan bedeninin nesneye dönüşmesi, güzellik kavramının takıntı halini almasını ele almaktadır. Modern dünyada yolunu kaybeden bireyin çıkışı bulma çabasını absürt bakış açısıyla ele alan oyun, kimlik konusuna ironik bir yorum getirmektedir.
- İyi Şeyler Olacak Diye Düşün (2016): Melisa Kesmez’in hem çevirmenliğini hem dramaturjisini gerçekleştirdiği eser, Luke Norris tarafından kaleme alınmıştır. Tiyatro oyununda bir genç erkeğin yetişkinliğe geçerken yaşadığı açmazlar ve bu açmazlardan çıkış çabası sergilenmektedir.
- Bunu Ben de Yaparım! (2016): Dramaturjisini ve çevirisini Melisa Kesmez’in yaptığı oyun, en iyi erkek oyuncu dalında Afife Jale Ödülü kazanmıştır. Oyun, iri cüsseli fakat çocuk ruhlu bir adamın hayatta kalma çabasını anlatmaktadır. Eser Nick Hornby tarafından yazılmıştır.
Melisa Kesmez'in En Önemli Öyküsü Hangisidir?
Melisa Kesmez’in okuyucu yorum ve puanlamalarına göre en beğenilen öyküleri “Nohut Oda” isimli kitabında toplanmıştır. Beş ayrı hikâyeden oluşan eserdeki tüm öyküler, ayrılık teması altında birleşmektedir. Yazar “Nohut Oda”da kendine özgü anlatımıyla günlük hayatta rastlanılan olaylara değinmektedir. İlk kez Melisa Kesmez kitabı okuyacakların ilk tercihlerinden olan eser, betimlemeler açısından zengin bir içeriğe sahiptir. Öykü kitabının ismi, içindeki herhangi bir öykünün başlığı olmamakla birlikte yazar, kitaba bu ismi vermesini nedenini kitabında anlatmaktadır. Melisa Kesmez, “Nohut Oda” kitabı ile 65. Sait Faik Öykü Ödülü’nü kazanmıştır.
Melisa Kesmez'in Aldığı Ödüller Nelerdir?
Melisa Kesmez’in aldığı ödüllerin listesi şöyledir:
- NDS (Notre-Dame De Sion Fransız Lisesi) Edebiyat Ödülü (2017): Melisa Kesmez, “Bazen Bahar” isimli eseriyle 2017 NDS Edebiyat Mansiyon Ödülünü kazanmıştır. Kasım 2015’te Sel Yayıncılık etiketiyle yayımlanan eser, on öyküden oluşmaktadır.
- Sait Faik Öykü Ödülü (2019): Yazar, 2018 yılının Eylül ayında Sel Yayıncılık tarafından yayımlanan “Nohut Oda” isimli kitabı ile 65. Sait Faik hikâye Armağanını kazanmıştır. Jürinin ödül gerekçesi şöyle anlatılmıştır: “Değerli yazar Melisa Kesmez, Nohut Oda adlı öykü kitabında insan ilişkilerinin karmaşıklığını, sarıp sarmalayan sıcaklığını ve nefessiz bırakan boğuntusunu telaşsız, duru bir üslupla anlatmayı başarmıştır.”
Melisa Kesmez'in Sanat Anlayışı Nedir?
Melisa Kesmez, sanat anlayışını insan deneyimlerini, duygusal derinlikleri ve toplumsal meseleleri edebiyat aracılığıyla sorgulamak üzerine kurar. Eserlerinde gündelik hayatın sıradan gibi görünen anlarını, derin bir duygusal ve düşünsel arka planla birleştirir. Kesmez, minimalizme yakın bir üslup benimser; sözcük ekonomisiyle çalışır ve anlatımında lirik bir dil kullanır.
Yazarın sanat anlayışında, bireysel hikâyeler ve toplumsal gerçeklikler iç içe geçer. Özellikle kadınların dünyasına dair gözlemleri ve duyarlılığı, eserlerinde belirgin bir yer tutar. İnsan ilişkilerinin karmaşıklığını, içsel çatışmaları ve toplumun birey üzerindeki etkilerini irdeleyerek, okuyucuyu düşündürmeyi amaçlar.
Kesmez, sanatı bir tür yaşam pratiği olarak görür; yazmanın hem bireysel bir ifade biçimi hem de toplumsal bir sorumluluk olduğuna inanır. Bu bağlamda, onun eserleri, hem kişisel hem de evrensel meseleleri ele alan, düşünsel derinliği olan ve duygusal olarak zenginleştirici bir okuma deneyimi sunar.
Melisa Kesmez Hangi Edebi Akımdan Etkilenmiştir?
Melisa Kesmez'in sanat anlayışından yola çıkıldığında özellikle minimalizm, modernizm ve gerçekçilik gibi edebi akımlardan etkilendiği anlaşılmaktadır.
Minimalizm: Kesmez, dilde sadelik ve ekonomi ile dikkat çeker. Minimalizm, gereksiz ayrıntılardan kaçınarak öz ve anlam yoğunluğu yaratmayı hedefleyen bir akımdır. Bu akımda her kelimenin işlevi önemlidir ve Kesmez'in de bu anlayışa yakın durduğu görülür. Melisa Kesmez ile aynı akımdan etkilenen çağdaşı olan bir başka yazar da Barış Bıçakçı’dır.
Modernizm: Modernizmin bireyin iç dünyasına odaklanan yapısı, Kesmez'in eserlerinde de kendini gösterir. İçsel çatışmalar, bireyin toplumla olan ilişkisi ve insan deneyimlerinin karmaşıklığı gibi temalar, modernist bir yaklaşımı yansıtır. Mordernist bir yaklaşımla eserler yazan, yakın geçmişteki yazarlar arasında Leyla Erbil de bulunmaktadır. Erbil de toplumsal eleştiriyi bireyin iç dünyasıyla birleştiren eserleriyle tanınmaktadır. Özellikle kadınların dünyasını ve toplumsal baskıları irdeleyen eserleri, Kesmez'in anlatım tarzına yakınlık gösterir.
Gerçekçilik: Kesmez'in eserlerinde gündelik hayatın sıradan anlarını derinlemesine işlemesi, toplumsal gerçekliklere yer vermesi, gerçekçilik akımının izlerini taşır. Gerçekçilik, sıradan insanların yaşamlarına ve toplumsal meselelerin birey üzerindeki etkisine odaklanır. Aynı akımdan etkilenen yakın geçmişteki yazarlardan biri de Bilge Karasu ’dur. Gerçekçiliği ve modernizmi birleştiren Karasu, dilde ve anlatımda yenilikçi bir yol izler. Onun eserlerinde de bireyin içsel dünyası ve toplumsal bağlamlar derinlemesine ele alınır.
Bu üç akımın etkisi, Melisa Kesmez'in sanat anlayışında birleşerek, özgün bir anlatım tarzı yaratır.
Melisa Kesmez'in Yazarlık Dışındaki Kariyeri Nedir?
Melisa Kesmez’in yazarlık dışındaki kariyerinde kitap ve sanat dünyasından fazla uzaklaşmadığı görülmektedir. Yazar, tiyatro ve kitap çevirilerinin yanı sıra editörlük de yapmakta, aynı zamanda dramaturg olarak farklı projelerde görev almaktadır.
Melisa Kesmez'in En Popüler Sözleri Nelerdir?
Melisa Kesmez’e ait önemli sözlerden 20 tanesini aşağıdaki listede bulmak mümkündür:
- Hayatlarında hep doğru ata oynamış kadınlar için her şey ne kolay. Benim gibi daha ilk yüz metrede kaybedeceği gayet aşikâr, düz yolda yürümesini bile beceremeyen atlara düşkün biri için hayat çok farklı bir yer. (Atları Bağlayın Geceyi Burada Geçireceğiz)
- Bir şey yapmıştır sana o şarkı. Bir şeyin yerini değiştirmiştir içinde. (Bazen Bahar)
- Bildiğimiz en iyi yol eve giden yoldu. (Nohut Oda)
- Bazı şeyler tuhaf. Bazı şeyler karın ağrısı. Yolda her şey kabul. Ne kazanmak var ne kaybetmek. Her şey olduğu kadar. Sen dahil. Ben dahil. (Bazen Bahar)
- Bu kadar yüksekten ancak düşerek inilir. (Nohut Oda)
- İnsan galiba sadece görüşemeyeceklerine “Görüşürüz” diyor. “Tabii” diyor, asla arayıp sormayacağı insanlara, “mutlaka görüşelim”... (Nohut Oda)
- Kimseyle vedalaşmaya niyetli değilim. Sessizce gitmek istiyorum. (Atları Bağlayın Geceyi Burada Geçireceğiz)
- İnsan türü ancak kendini mahvedene hayran olur. (Bazen Bahar)
- Ne tam anlamıyla kurtulabildi ondan, ne de yerine başka birini koyabildi. Bütün ömrünü başkasını sevemeden, yalnız geçirdi. (Küçük Yuvarlak Taşlar)
- Hüzün kedilere işlemiyordu. Bir kez daha anladım. İnsanlar her şeyi çok abartıyordu. (Atları Bağlayın Geceyi Burada Geçireceğiz)
- Bir yarayı iyileştiren her şeyden önce orada bir yara olduğunu kabullenmekti. (Bazen Bahar)
- Sana iyi gelmeyeni nasıl seversin. (Küçük Yuvarlak Taşlar)
- Hayat işte. Evde hayal kuruyor, sonra sokağa çıkıyor ve hepsini tek tek gömüyorsun bir yerlere. (Atları Bağlayın Geceyi Burada Geçireceğiz)
- Birkaç saat önce birlikte geçtiğiniz yollardan, bu defa tek başına elin kolun bomboş dönerken kuru ekmek gibi ufalanıyordu içim. (Nohut Oda)
- Bir roman kahramanı mesela. Kitapta bir laf eder. Altı çizilecek cilalı cümlelerden değil ama, kendi halinde bir cümle. Bir tek sen cımbızlarsın onu kitabın kalabalığından. Sırf sana bir şey anlatır o cümle. Başka herkese susar. (Bazen Bahar)
- Sonuçta her şeyin değil ama pek çok şeyin gerçekliği senin kendini neye inandırdığınla ilgiliydi. (Nohut Oda)
- Çıt diye kırılıyor iki insan. Bir vakit kaynadıkları yerden. Kimse duymuyor. (Atları Bağlayın Geceyi Burada Geçireceğiz)
- Dünyanın bittiği yerdeyim. Şu dağların ardında hayat var desem inanır mısın? (Nohut Oda)
- Ne çok konuşuyor insanlar. Ne çok söz var, uçuşup duruyor tepemizde. (Küçük Yuvarlak Taşlar)
- Bir kez daha ayarsız sevecenliğimin kurbanıyım. Merhametim batsın. (Nohut Oda)
Melisa Kesmez'in Ailesi Kimdir?
Melisa Kesmez, 2022’deki eseri “Küçük Yuvarlak Taşlar”dan önce kızı Nil’i doğurmuştur. Anneliğin kendisini etkilemesi ile ilgili bakış açısını dile getiren yazar, kitabı ile ilgili yapılan bir röportajda kendisindeki değişimi şöyle aktarmaktadır: “Annelik ve kırklar bana aynı anda geldi; taşlar fazlasıyla oynadı yani yerinden. Ama biraz daha küçüldüler ve yuvarlandılar bu vesileyle.”
Melisa Kesmez'nin Çocukluğu Nasıldır?
Melisa Kesmez çeşitli dönemlerde basına verdiği röportajlarda, kendisini ailesindeki kadınların büyüttüğünü; çocukluğunun, erkeklerin pek dâhil olmadığı mutfak ve oturma odası gibi mekânlarda geçmiş olduğunu anlatmaktadır. Okula başladıktan sonra ise ona çocukluğunda nüfuz etmiş kadın dayanışmasının getirdiği alışkanlıkla çok sevdiği kız arkadaşları olduğunu ifade etmektedir. Bu dayanışmanın öykülerinde de sıkça hissedildiği yazar, kendi hikâyelerinin “Kadınların güneş sisteminde döndüğünü” belirtmektedir.
Melisa Kesmez Eğitim Hayatı Nasıldır?
Melisa Kesmez, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde Sosyoloji eğitimi almıştır. Daha sonra bir dönem Londra’da yaşamış, Türkiye ve yurt dışında yaratıcı yazarlık, gazetecilik ve fotoğrafçılık gibi eğitimler almıştır.
Melisa Kesmez Edebi Kişiliği Nasıldır?
Melisa Kesmez, yazılarında nahif ve sakin bir tarz benimsemiştir. Bunun en önemli nedenini bir röportajında dile getirdiği “Bağıranın ne dediği işitilmez” sözleri ile ifade etmektedir. Yazar, genellikle yabancılaşma ve var olma mücadelesine değinmektedir. Mekânsal detayları bir gözlemci tavrıyla kurgularken, yaşamdaki sarsıntıların insanı bir çöküş içine sürüklediğini hissettirir. Öykülerinde modern toplumların bireysel bunalımlarına da değinen yazar, eserlerinde okuru geleceğe dair umutlandırmaktadır. Melisa Kesmez’in edebi kişiliğini oluşturan ve etkilendiği yazarlar arasında Sait Faik,Tomris Uyar ve Sabahattin Ali bulunmaktadır.