Tükendi
Gelince Haber VerStanislavski’nin yüzyıl önce dediği gibi, “Aktör, karakterlerin deneyimlediğini deneyimlemelidir” ya da Eric Morris’in söyleyişiyle “Aktör, karakterin deneyimlediğini deneyimleyebilmenin
bir yolunu bulmalıdır ve ‘Sistem’in özü de budur.”
Bu çalışma da böylesi bir deneyimin serüveni olarak ortaya çıktı: İstanbul’da bir tiyatro kurmak için yola çıkan D22 Tiyatrosu için Meltem Cumbul tarafından sahneye konulan Martin
Sherman’ın Bent adlı oyununun ‘Sistem’ üzerinden çözümlemesi.
Bu anlamda kitap, yönetmen Meltem Cumbul’un Fütursuzluk kavramı üzerinden bir tiyatronun kuruluşuna, bir oyunun sahnelenme sürecine, oyuncu ve yönetmen deneyimine, dramaturjik bir zemini inşa etme anlatımına odaklanıyor.
Meltem Cumbul yıllar içerisinde oluşturduğu oyuncu, eğitmen kimliğine bu defa yönetmen
olarak kuramcı kimliğini ekliyor... Yıllarca birlikte çalıştığı Eric Morris ve onun ‘Sistem’ adını
verdiği yöntemle Bent oyununu Dramaturjik Öğelerin ve Toplumsal Boyutların Çözümlenmesi alt başlığıyla irdeliyor.
Kitap prova, gösteri ve felsefi alanları olan fütursuz oyunculuğun kuram ile uygulamayı bir
arada düşünen, bunu hayata geçiren, zorlukları kullanılır hale getiren, oyuncuların bu süreçteki enstrüman ve işçilik çalışmalarını, pratik çözümleri, sahne buluşlarının çıkış dinamiklerini
mekan olarak Galata Hamursuz Fırını’nda D22 Tiyatrosu’nun kurulduğu alanda tiyatronun
mekan sanatı olduğuna inanan yönetmenin anlatımıyla bize gösteriyor...