Tükendi
Gelince Haber VerMai ve Siyah kitabı, yazar, öğretmen, memur, çevirmen Halit Ziya Uşaklıgil tarafından kaleme alınmıştır. Roman Servet-i Fünun neslinin romanıdır. Romanda olaylar merkezinde Ahmet Cemil olmak üzere, Mir’at-ı Şu?n gazetesi ve bu gazetenin basıldığı matbaa çevresinde geçmektedir. Mai ve Siyah konu olarak: Yazı hayatına atılmak isteyen Ahmet Cemil’in hayalleri ve ideallerinin hayatın soğuk gerçekleriyle karşılaştıktan sonra yıkılışını ele almaktadır.
Mai ve Siyah romanı, Servet-i Fünun edebiyatının temel konusu olan hayal-hakikat çatışmasını işlemiştir. Romanın ismi de bu çatışmayı temsilen Mai ve Siyah şeklinde seçilmiştir. Romanın başkarakteri, Süleymaniye’de babadan kalma evinde annesi Sabiha Hanım, kız kardeşi İkbal ve yardımcıları Seher ile birlikte yaşayan Ahmet Cemil’dir. Ahmet Cemil, Servet-i Fünun neslinin temsilcisi olarak mai hayaller kurar fakat bu hayalleri karanlık gerçeklerle sonuçlanır.
Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Halid Ziya’ya kadar, romancı muhayyilesiyle doğmuş tek muharririmiz yoktur.”, “Bizde asıl romancılık Halid Ziya ile başlar. Bu geleneğin memlekette kazanacağı her zaferde onun payı olacaktır.”, “Mai ve Siyah, bir hayal kırıklığı romanıdır. Bu kitap için Türkiye’de nesli namına konuşan ilk eserdir, denebilir.” sözleriyle anlattığı büyük yazar Halit Ziya Uşaklıgil (1865, İstanbul Eyüp-27 Mart 1945, İstanbul) İstanbul devresinde kaleme aldığı, olgunluk dönemi eserlerinden olan Mai ve Siyah romanında, çeşitli kesimlere mensup gençlerin yaşamlarını, hayallerini ve hayal kırıklıklarını anlatmıştır. Halit Ziya Uşaklıgil’in ilk edebi eseri, mensur şiir biçiminde kaleme aldığı “Aşkımın Mezarı” Tercüm?n-ı Hak?kat’te yayınlanmıştır.
Mai ve Siyah kitabının fiyat aralığı 7 TL ve özel baskılar dahil 40TL arasında değişmektedir. Mai ve Siyah kitabının fiyatını belirleyen faktörler aşağıda listelenmiştir:
Mai ve Siyah kitabını Halit Ziya Uşaklıgil yazmıştır. Halit Ziya Uşaklıgil, aslen Uşaklı olan ve İzmir’e yerleşmelerinin ardından Uşak?zadeler adıyla tanınan İzmir’in eski, köklü ve zengin bir ailesine mensuptur. 1961 yılında babasının halı dükkânı açmak için gittiği İstanbul’da Eyüp Balcılar yokuşunda dünyaya gelmiştir. Ailesi halı ticaretiyle uğraşmıştır. Dedesi Hacı Ali Efendi, İzmir’in yanı sıra Avrupa ticaret çevrelerince de tanınan büyük bir halı tüccarıdır. Babası Halit Efendi, ticaretle uğraşan, Batı hayat şeklini bilen, tasavvuf kültürüne ve edebiyatına yakınlık duyan birisidir. Mevl?na ve Hafız’ın sadık bir okuyucusudur. Annesi Behiye Hanım, soy itibariyle Kayseri’nin “Hacı Bey Ailesi” olarak bilinen, eski ve köklü bir ailesine mensuptur.
Eğitim hayatına Mercan’daki bir mahalle mektebine başlamıştır. 93 Harbi’nin sebep olduğu felaketler ailesinin halı ticareti işini de etkilemiştir. Aile, 1878 yılının Mart ayında İstanbul’dan İzmir’e geri dönmüştür. Ermeni Katolik rahiplerinin idare ettiği, Fransızca eğitim veren Mekitarist Mektebi’nden 1883 yılında mezun olmuştur. Bu okuldaki hocalarının tavsiyeleriyle Batı’nın büyük yazarlarıyla tanışmıştır. Realist ve natüralist romancıları tanışmıştır. Okulu bitirdikten sonra özel hocalardan aldığı İngilizce, Almanca, Türk müziği dersleri sayesinde Halit Ziya Uşaklıgil, genç yaşta geniş bir entelektüel birikime sahip olmuştur. Çeşitli yayın organlarında çalışmış, gazete ve dergilerde yazılar yazmış, hikâye, roman, deneme, tiyatro, incelme ve anı türlerinde eserler vermiş, öğretmenlik ve memurluk yapmıştır.
Halit Ziya Uşaklıgil’in altmış yıl devam eden yazı hayatında kitap halindeki eserlerinin sayısı, ölümünden sonra yayınlananlarla birlikte altmış dokuzu bulmuştur. Yazarın yayınlanan sekiz adet romanına bir bütün olarak bakıldığında, bireylerin mutsuzluk problemlerinin ele alındığı görülmektedir. Romanlarda ele alınan kişiler, çoğunlukla varlıklı, kültürlü, sanatkâr yaradılışlı, zarif, Batılı değerlere inanan, ancak hayat karşısında güçsüz kişilerdir. Halit Ziya Uşaklıgil, aynı zamanda çok başarılı bir küçük hikâye yazarıdır. Küçük hikâyelerinin sayısı 125’i bulmuştur. Yazar, kahramanlarının iç dünyalarını tahlil etmeyi, onları kendi çevreleri içinde göstermeyi esas almıştır. Sanatkârane ve zarif bir üslupla eserlerini kaleme almıştır. Yazıları Servet-i Fünun, İkdam, Mektep, Peyam-ı Sabah gibi İstanbul’un önde gelen gazete ve dergilerinde yayınlanan yazar, oğlu Halil Vedat’ın trajik ölümünün ardından yaşamla arasındaki bağları koparmıştır. Tedaviyi reddettiği uzun bir hastalık döneminin ardından 27 Mart 1945 yılında İstanbul’da vefat etmiştir. Bakırköy Mezarlığı’nda aile kabristanına defnedilmiştir.
Mai ve Siyah kitabı 360 sayfadan oluşmaktadır. Yayınevine ve özel baskısına göre sayfa sayısında değişiklikler olmaktadır.
Servet-i Fünun döneminin en ünlü yazarlarından biri olan Halit Ziya Uşaklıgil’in eseri Servet-i Fünun neslinin romanıdır. Neslinin edebi şöhrete kavuşma arzusunu, basın hayatının gerçek yüzünü, gerçekleşmeyen hayallerin insanda yarattığı üzüntüyü anlatmaktadır.
Mai ve Siyah, Süleymaniye’deki babadan kalma mütevazı evlerinde kız kardeşi İkbal ve annesi Sabiha Hanım ile birlikte yaşayan Ahmet Cemil’in şair olma arzusunu ve bu arzusunun hayal kırıklığı ile sonuçlanmasını konu edinmiştir. Romanda hayatta hayallerinin izinden gitmeye çalışan Ahmet Cemil’in kısa zamanda hayatın soğuk gerçekleri ile karşılaşmasına tanıklık ederiz.
Mai ve Siyah Romanın karakterleri aşağıda listelenmiştir.
Mai ve Siyah romanının hem günümüz Türkçesine uygun sadeleştirilmiş biçimi hem de sadeleştirilmemiş biçimi bulunmaktadır. Bu da romanı her yaş gurubuna uygun hâle getirmiştir. Tüm edebiyatseverler için uygundur. Mai ve Siyah romanını okuyabilecek yaş gurupları aşağıda listelenmiştir.
Mai ve Siyah romanı yazıldığı dönemin gençliğini ve edebi çevrenin durumunu yansıtmaktadır. Servet-i Fünun edebiyat anlayışını da en iyi yansıtan eserlerdendir. Mai ve Siyah romanının kişisel gelişime katkıları aşağıda listelenmiştir.
Bilgilenme ve kültürel gelişme aracı olan kitap, günümüz iletişim ve bilgi çağında hem görsel hem içerik alanı içinde sayfa düzeni, kapak tasarımı ile bir sanat yapıtı ve yazar ile okur arasında ilk iletişimi sağlayan kaynaktır. Kitap kapağı, içeriğindeki mesajı görsel iletişim yoluyla hedef kitleye duyurma işlevini, estetik nitelikleriyle birlikte, resim ve yazıyı birbirini tamamlayan bir düzenleme içinde önem arz etmektedir. Kitap kapağı, yazar ile okur arasındaki mühim bir köprüdür. Kapak fotoğrafları aynı zamanda içerikteki espriyi, konunun anlamını ve dinamizmini görsel açıdan güzel bir görünüm içinde yansıtmalıdır. Çünkü kitap tüketiciye yani okura sunulmak üzere, kapağıyla paketlenmiş bir nesne durumundadır. Kitap kapağı ile kendisinin reklamını yapar ve kitap ile okuyucunun arasında bağ kurmasını sağlar.
İllüstrasyon, grafik tasarım içinde önemli bir yere sahiptir. İllüstrasyon bilgiyi bazen tasvir etmek, bazen yorumlamak bazen de belgelemek için kullanılmaktadır. Kitap kapağı illüstrasyonları yayın illüstrasyonlarına girer. Yayın illüstrasyonları; gazete, dergi, kitap ve ansiklopedilerdeki makale, haber, öykü, roman, şiir ve açıklamalara eşlik eder. Yayın sektöründe çalışan bir illüstratör, üzerinde çalışacağı metnin içeriği hakkında bilgi ve görüş sahibi olmalı, metindeki mesaj ve duyguyu resim diline aktarabilmelidir. Yayın illüstrasyonu içinde en rahat ve esnek çalışabilecek alan çocuk öykü kitaplarıdır. İllüstratör, metne estetik ve fantastik destek vermek için kendi yorumunu katabilir. ( T.C. Milli Eğitim Bakanlığı) 1984 kitabı için kapak fotoğrafının çizilme aşamaları aşağıda listelenmiştir.
Mai ve Siyah kitabı için kullanılan malzemeler ve bu malzemeler kullanılırken dikkat edilmesi gerekenler aşağıda listelenmiştir.
Mai ve Siyah benzeri, roman türündeki diğer eserler aşağıda listelenmiştir.
Halit Ziya Uşaklıgil benzeri yazarlar aşağıda listelenmiştir.