Tükendi
Gelince Haber VerFelatun Bey ile Rakım Efendi ya da Felâtun Bey’le Râkım Efendi romanı, Tanzimat dönemi yazarlarından Türk yazar, gazeteci ve yayıncı Ahmet Mithat Efendi’nin 1875 yılında kaleme aldığı "yanlış Batılılaşma" temasına sahip romanıdır. Ahmet Midhat Efendi’nin telif ettiği otuz iki romanından yayımlanan beşinci eseridir. Yazarın Rodos’ta sürgünde olduğu dönemde kaleme aldığı kitap imzasız bir şekilde yayımlanmıştır. Kitaba ismini vermiş olan iki gencin zıtlıklarını mizahî bir dille anlatan roman, Ahmet Mithat Efendi’nin en ünlü eserlerindendir.
Ahmet Mithat Efendi (1844 Tophane, İstanbul - 28 Aralık 1912, İstanbul), Tanzimat döneminde eserler kaleme almış, takma adı Yazı Makinesi olan Türk yazar, yayıncı ve gazetecidir. Türk edebiyatının ilk popüler yazarıdır. Millî Eğitim Bakanlığının 100 büyük Türk edebiyatçısı listesinde de yer alan Ahmet Mithat Efendi, Osmanlı İmparatorluğu döneminde, İstanbul’da yayımlanan Tercümân-ı Hakîkat gazetesinin kurucusudur.
Felatun Bey ile Rakım Efendi kitabının fiyat aralığı 5 TL ve özel baskılar dahil 40 TL arasında değişmektedir. Felatun Bey ile Rakım Efendi kitabının fiyatını belirleyen faktörler aşağıda listelenmiştir:
Felatun Bey ile Rakım Efendi kitabının yazarı Ahmet Mithat Efendi’dir. Yazar, gazeteci ve yayımcı olan Ahmet Mithat Efendi, İstanbul’un Tophane semtinde Süleyman Ağa ve Kafkas muhaciri Nefise Hanım’ın çocukları olarak dünyaya gelmiştir. Annesi Nefise Hanım’ın ilk evliliğinden olma 2 kardeşi vardır. Henüz altı yaşında iken babası tarafından Mısır Çarşısı’nda bir aktar dükkânına çırak olarak verilen Ahmet Mithat’ın düzenli bir eğitim hayatı olmamıştır. Ahmet Mithat Efendi düzenli bir eğitim görmemiş olsa da zeki ve meraklı bir çocuk olduğu için Mısır Çarşısı esnafından İbrahim Efendi’den okuma yazma, Galata’da bir Frenk’ten de Fransızca öğrenmiştir.
Ahmet Mithat Efendi’nin eğitim hayatı düzensizdir fakat gitti çeşitli okullar vardır. Eğitim gördüğü il okul 1856 yılında babası ölümünden sonra Vidin’de yaşayan abisinin yanına gittiğinde eğitim gördüğü mahalle mektebidir. Burada 1 yıl eğitim görebilen yazar, 1 yılın sonunda abisi ile birlikte İstanbul’a geri dönmüş ve eğitimini Tophane’de tamamlamıştır. Buradaki eğitim hayatını tamamladığı yıl ağabeyi Hafız Ağa ile beraber önce Vidin’e, ardından da Niş’e gitmiştir. Bu dönemde rüştiyeye kaydolan Ahmet Mithat Efendi, üç yıl süren rüştiye eğitimi döneminde Arapça ve Farsça öğrenmiş, Fransızcasını ilerletmiştir. 1864 yılında yine Hafız Ağa ile beraber gittiği Tuna vilayetinde ilk kalem tecrübelerini gerçekleştirmiştir.
Ahmet Mithat Efendi, 1866 tarihinde Servet Hanım ile evlenmiştir. Muhacirîn Komisyonu Reisi Şakir Bey’in teşvik etmesi ile tercüme faaliyetlerine başlayan yazar, 1867 yılında Moliere’in "Zoraki Nikâh" isimli eserini tercüme etmiştir. 1868 yılında hem Tuna gazetesi yazarlığı hem de Ziraat Müdürlüğü kâtipliği görevlerini yerine getiren Ahmet Mithat Efendi, 1869 yılında Bağdat’ta kurulacak matbaanın hazırlığıyla görevlendirilmiş ve burada ilk kitabı "Hace-i Evvel"i yayımlamıştır. 1871 yılında ise İstanbul’a dönmüştür.
Ahmet Mithat Efendi, İstanbul’a döndükten sonra Ceride-i Askeriye başmuharrirliği yapmış ve evinin altına kurduğu matbaada kendi yazdığı kitapları basmıştır. Burada bastığı kitaplarına "Muharririn zatına mahsus matbaada basılmıştır" ibaresi yerleştirmiştir. Bir süre sonra bu matbaada Devir ve Bedir adlarını taşıyan gazeteler de çıkarmıştır.
Ahmet Mithat Efendi, 1873 yılında Namık Kemal ve diğer birkaç kişiyle birlikte tutuklanmış ve Rodos’a sürgün edilmiştir. Ahmet Mithat Efendi sürgündeyken yazı faaliyetlerine devam etmiş ve yazdıklarını yeğeni Mehmet Cevdet aracılığıyla İstanbul’da yayımlatmıştır. 3 yıl süren bu sürgünde Medrese-i Süleymâniyye adını taşıyan bir okul kurmuş ve Rodos’taki çocuklara ders vermiştir. Burada ders kitapları yazan Ahmet Mithat Efendi, ilk romanlarını yayımlamaya da başlamıştır. Rodos’ta kaleme aldığı bazı eserler: Dünyaya İkinci Geliş yahut İstanbul’da Neler Olmuş, Hasan Mellah ve Zeyl-i Hasan Mellah, Felatun Bey ile Rakım Efendi, Karı Koca Masalı; Açıkbaş ve Ahz-ı Sar gibi eserlerdir. 5. Murad’ın padişah olmasının ardından affedilmiş ve İstanbul’a geri dönmüştür.
Ahmet Mithat Efendi, İstanbul’a döndükten sonra gazetecilik çalışmalarına devam etmiş ve çeşitli eserler yayımlamıştır. Sürgün hayatını "Menfa" adıyla kitaplaştırmış, Letaif-i Rivayat serisine devam etmiş ve "Paris’te Bir Türk" romanını yayımlamıştır. 2. Abdülhamid döneminde sarayın himaye ettiği Ahmet Mithat Efendi, vefatına kadar birçok yerde hocalık yapmış, tarih, dinler tarihi, felsefe tarihi ve eğitim tarihi gibi dersler vermiştir. 28 Aralık 1912 yılında Dârüşşafaka’da vefat eden Ahmet Mithat Efendi’nin mezarı Fâtih Camii hazîresindedir.
Ahmet Mithat Efendi, ölümüne kadar 200’den fazla eser yayımlamıştır ve bu durum onun "kırk beygir gücünde yazı makinesi" olarak anılmasına neden olmuştur. Kitap okuyan bir toplum oluşturmak isteyen Ahmet Mithat Efendi, eserlerinde Avrupa’nın bilim, sanayi ve çalışkanlığını övmüş Osmanlı toplumunun ahlaki değerlerinin korunması gerektiğinin altını çizmiştir. Ahlaki değerlere önem veren Ahmet Mithat Efendi, eserlerini sade bir dille kaleme almıştır. Eserleri halk öykücülüğünden Batı tarzı öykü ve romancılığına geçiş ürünleri olarak kabul edilmektedir.
Ahmet Midhat Efendi, İstanbul Kabataş’ta yaşadığı evde şair Fitnat Hanım ile komşu olmuş ve aralarındaki aşkı anlatan mektuplar yazmıştır. Bu mektuplar 1944 yılında kitaplaştırılmıştır.
Felatun Bey ile Rakım Efendi kitabı 180 sayfadan oluşmaktadır. Kitabın yayımlandığı yayınevine ve özel baskılara göre sayfa sayısında değişiklikler gözlemlenmektedir.
Felatun Bey ile Rakım Efendi kitabının türü romandır. Kurgu bir metin olan Felatun Bey ile Rakım Efendi eserinde romantizm akımının etkileri görülmektedir. Roman türünün özellikleri aşağıda listelenmiştir.
Felatun Bey ile Rakım Efendi kitabının konusu yanlış Batılılaşmadır. Felâtun Bey ve Râkım Efendi’nin zıtlıklarını ele alan eser, mizahî bir dile sahiptir. Batılı gibi yaşamaya çalışan, Avrupa özentisi bir karakter olan Felâtun Bey ile küçük yaşta babasını kaybeden ve öğrenmeye meraklı Râkım Efendi arasındaki zıtlıklar eserin ilk iki bölümünde günlük yaşamları ile beraber ele alınmıştır. İlk iki bölümden sonra Felâtun Bey cahilliği, kibri, müsrifliği ve yapmacık nezaketi; Râkım Efendi ise bilgeliği, tutumlu, iradeli ve vakur oluşuyla ele alınmıştır. Râkım Efendi ile Batı’nın olumlu değerlerini benimsemiş bir Osmanlı tipi yansıtmaktadır.
İtibarı yüksek olan Rakım Efendi, Ahmed Midhat’ın kendisiyle benzerlik taşımaktadır. Eserin ilk bölümünde "Biraz da Bugünkü Ahvâle Bakalım" şeklinde bir başlık yer almaktadır. Bu da Ahmet Midhat’ın romanda geçmiş devirlerden değil de yaşadığı devirden bahsettiğinin ifadesidir. Roman 1870 sonralarına ait bir olayı ele almaktadır. Meddah geleneğini devam ettiren "Felatun Bey ile Rakım Efendi" romanı Tanzimat sonrası Osmanlı insan tiplerinin kıyasına dayanan romanların ilkidir. Ahmet Midhat’ın bu eserinden sonra "yanlış Batılılaşma" konulu birçok eser kaleme alınmıştır.
Felatun Bey ile Rakım Efendi romanının ana karakterleri aşağıda listelenmiştir.
Felatun Bey ile Rakım Efendi kitabı çocuklara özel hazırlanan çeşitleri ile küçük yaştaki çocuklara da uygun hale getirilmiştir. Felatun Bey ile Rakım Efendi kitabı tüm kitapseverler için uygundur. Felatun Bey ile Rakım Efendi kitabını okuyabilecek yaş grupları aşağıda listelenmiştir.
Felatun Bey ile Rakım Efendi kitabının okurların kişisel gelişimine nasıl katkılarında bulunacağı aşağıda listelenmiştir.
Bilgilenme ve kültürel büyüme aracı olan kitap, günümüz yazışma ve bilgi çağında hem görsel hem de içerik alanı olarak sayfa düzeni, kapak tasarımı ile bir sanat yapıtı ve yazar ile okur arasında ilk iletişimi elde eden kaynaktır. Kitap kapağı, içeriğindeki mesajı görsel yazışma yöntemiyle hedef kesime duyurma işlevini, güzel duyu nitelikleriyle birlikte, fotoğraf ve yazıyı birbirini bütünleyen bir düzen içinde vermelidir. Kitap kapağı, yazar ile okur arasındaki önemli bir köprüdür. Kapak fotoğrafları hem içerikteki temayı hem de mevzunun anlamını ve dinamizmini görsel açıdan güzel bir şekilde yansıtmalıdır. Çünkü kitap almaya karar veren kişiler kitap seçimi yaparken ilk olarak kapağa bakmakta daha sonra içeriğe odaklanmaktadır. İlk bakışta olumlu bir izlenim bırakılması için kitap kapaklarının okuyuculara hitap etmesi gerekmektedir.
İllüstrasyon ve grafik tasarımı, kitap kapağı tasarımında mühim bir yere sahiptir. İllüstrasyon ara sıra bilgiyi tasvir etmek, ara sıra yorumlamak ara sıra da belgelemek amacıyla kullanılmaktadır. Kitap kapağı illüstrasyonları gösterim illüstrasyonlarına arasında yer almaktadır. Yayın illüstrasyonlarının eşlik ettiği yayınlar; gazete, dergi, kitap ve ansiklopedilerdeki makale, haber, hikâye, roman, şiir ve açıklamalardır. Yayın sektöründe çalışan bir illüstratör, üstünde çalışacağı metnin içinde ne olduğu hakkındaki malumat ve görüş sahibi olmalı, metindeki bildiri ve duyguyu fotoğraf diline aktarabilmelidir. Yayın illüstrasyonu konusunda en çok tercih edilen ve elastik çalışabilecek alan çocuk hikâye kitaplarıdır. İllüstratör, bu metinlerde kendi yorumunu katabilmektedir. ( T.C. Milli Eğitim Bakanlığı) Felatun Bey ile Rakım Efendi kitabı için kapak fotoğrafının çizilme aşamaları aşağıda listelenmiştir.
Felatun Bey ile Rakım Efendi kitabı için kullanılan malzemeler ve bu malzemeler kullanılırken dikkat edilmesi gerekenler aşağıda listelenmiştir.
Felatun Bey ile Rakım Efendi benzeri eserler aşağıda listelenmiştir.
Ahmet Mithat Efendi benzeri diğer yazarlardan bazıları aşağıda listelenmiştir.